Τρίτη 8 Σεπτεμβρίου 2015

Αποχαιρετισμός λόγω αφυπηρέτησης της σχολικής συμβούλου καθηγητών Αγγλικής Φιλολογίας περιφερειακής ενότητας Κοζάνης, Βασιλικής Τσιτούρα



Αγαπητοί/ές συνάδελφοι/ισσες,

Αποστέλλω το τελευταίο έγγραφο από τη θέση της σχολικής συμβούλου για να σας κοινοποιήσω την απόφασή μου να αφυπηρετήσω μετά από 37 χρόνια υπηρεσίας και προσφοράς στην εκπαίδευση, 34 χρόνια στη δημόσια και 3 στην ιδιωτική, και να διατυπώσω κάποιες σκέψεις από το απόσταγμα της εμπειρίας μου, οι οποίες μπορεί να δώσουν ώθηση για δημιουργικές αλλαγές.
Υπηρέτησα αποκλειστικά στην πρώτη γραμμή της εκπαίδευσης, δηλαδή στην τάξη, επί 27 χρόνια σε όλους τους τύπους σχολείων, σε όλες τις τάξεις, και δίδαξα σε μαθητές ηλικίας 8 έως 60 ετών φροντίζοντας διαρκώς να επιμορφώνομαι και να εφαρμόζω νέες διδακτικές προσεγγίσεις στην προσπάθεια να βελτιώνω τις τεχνικές διδασκαλίας μου, για να εγείρω το ενδιαφέρον των μαθητών και να καταστήσω χρήσιμο το μάθημά μου. Πεποίθησή μου ήταν πάντα ότι ο συνδυασμός ακαδημαϊκών γνώσεων και μιας πλούσιας ποιοτικής διδακτικής εμπειρίας ενδυναμώνει τον εκπαιδευτικό, ενισχύει την αυτοεκτίμησή του και τον οδηγεί στην προσωπική και επαγγελματική του ανάπτυξη.
Το 2005 ανέλαβα τη θέση της Δ/ντριας ενός σχολείου υπαρκτού μόνο «στα χαρτιά» και ξεκίνησα να το οργανώνω από το μηδέν, ενεργοποιώντας όλη την τοπική κοινωνία. Μέσα σε ένα μήνα με ελάχιστες δαπάνες, αλλά με συστηματική κι οργανωμένη δουλειά, με γνώσεις, έμπνευση, μεράκι, μετατρέψαμε μία αποθήκη με ποντίκια, αρχικά με τη σύμπραξη της Νομαρχιακής και Δημοτικής Αρχής Κοζάνης και στη συνέχεια με μια δημιουργική ομάδα εκπαιδευτικών και εκπαιδευομένων, σε ένα σχολείο ανοικτό στην κοινωνία, το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας Κοζάνης, το οποίο έσφυζε από ζωή, έδινε θετική ενέργεια σε όλους τους ανθρώπινους πόρους του κι εφάρμοζε τις νέες διδακτικές προσεγγίσεις πριν ακόμη θεσμοθετηθούν στην τυπική εκπαίδευση. Οι νέοι διευθυντές και οι εκπαιδευτικοί μπορούν να αντλήσουν ιδέες για την οργάνωση του σχολείου, για το σχεδιασμό και την υλοποίηση δραστηριοτήτων εντός και εκτός του σχολείου στο http://sdekozanis.blogspot.com. Δείξαμε ότι χωρίς πολλές δαπάνες γίνονται χρήσιμα για την κοινωνία έργα.
Ενδυναμωμένη από την πολύτιμη διδακτική και διοικητική εμπειρία και τη διαρκή επιμόρφωση, διεκδίκησα και υπηρέτησα για οκτώ χρόνια το θεσμό της σχολικής συμβούλου καθηγητών Αγγλικής Γλώσσας της περιφερειακής ενότητας Κοζάνης και για ελάχιστο διάστημα όλων των περιφερειακών ενοτήτων της Δυτικής Μακεδονίας με σκοπό να μοιραστώ με όλους τους συναδέλφους ό,τι με μόχθο είχα κατακτήσει. Η φιλοσοφία μου ήταν και είναι ότι «Δεν είναι οι θεσμοί που δίνουν αξία στον άνθρωπο. Είναι ο άνθρωπος που δικαιώνει την ύπαρξη των θεσμών με το έργο του. Είναι υποχρέωσή μας να τιμούμε τις θέσεις που αναλαμβάνουμε».
Με ιδιαίτερη συγκίνηση κι υπερηφάνεια διαπίστωσα ότι την ίδια φιλοσοφία υιοθετούν πάρα πολλοί εκπαιδευτικοί και διευθυντές σχολικών μονάδων και της περιφερειακής ενότητας Κοζάνης και των άλλων περιφερειακών ενοτήτων της Δυτικής Μακεδονίας, οι οποίοι παράγουν αξιόλογο έργο προσηλωμένοι στο στόχο τους, με τους οποίους είχα την ευκαιρία και την τιμή να συνεργασθώ με την ιδιότητα της σχολικής συμβούλου παιδαγωγικής καθοδήγησης, της προωθήτριας των νέων προγραμμάτων σπουδών για τις ξένες γλώσσες, της προωθήτριας του ευρωπαϊκού προγράμματος «Δια βίου μάθηση», της οργανώτριας του προγράμματος Euroscola, της προέδρου του βαθμολογικού κέντρου και, βέβαια, της σχολικής συμβούλου εκπαιδευτικών Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας. Είχα επίσης την τύχη να συνεργασθώ με αξιόλογα στελέχη από όλες τις περιοχές της Ελλάδος.
Είναι γεγονός ότι η καρδιά της εκπαίδευσης χτυπά στη σχολική μονάδα. Είναι χρέος της πολιτείας μέσα από τους θεσμούς της να ενισχύει το έργο των εκπαιδευτικών με την έγκαιρη στελέχωση, την επιμόρφωση και την παροχή υλικοτεχνικού εξοπλισμού. Η δυσμενής οικονομική κατάσταση της χώρας μας απαιτεί την ύπαρξη αληθινών ηγετών σε όλες τις θέσεις ευθύνης, με όραμα για την εκπαίδευση, οι οποίοι να λαμβάνουν αποφάσεις και να επιλύουν θέματα της αρμοδιότητάς τους, ακόμη κι αν χρειάζεται να «συγκρουσθούν» με παγιωμένες αντιλήψεις, να συνεργάζονται με όλους τους εκπαιδευτικούς και τα στελέχη, να αφουγκράζονται την εκπαιδευτική κοινότητα για να μπορούν να εισηγηθούν ιδέες εφαρμόσιμες, οι οποίες να ωφελούν την κοινωνία κι όχι να τη βλάπτουν, ιδέες για χρηστή διοίκηση και αξιοποίηση όλων των ανθρώπινων και υλικών πόρων.
Πολλές από τις παρεμβάσεις που έκανα μέσα στα οκτώ χρόνια θητείας προς το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο ( σήμερα Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής) και το Υπουργείο Παιδείας είχαν θετική έκβαση. Αρκετές μάλιστα από τις προτάσεις που αφορούσαν στο παιδαγωγικό και διδακτικό έργο έγιναν θεσμός. Ωστόσο, θεωρώ ότι χρειάζεται κάποιο νοικοκύρεμα στις δομές της διοίκησης της εκπαίδευσης για την εξοικονόμηση πόρων και την ενίσχυση του έργου των σχολικών μονάδων. Π.χ. Σε κεντρικό επίπεδο η συγχώνευση όλων των Δ/νσεων Περιφερειακής, Α/θμιας και Β/θμιας και η ενίσχυση των αρμοδιοτήτων της νέας Διεύθυνσης θα συμβάλλει στη λήψη άμεσων και ορθών αποφάσεων για την καλή λειτουργία των σχολείων και την ευημερία μαθητών και εκπαιδευτικών και στην εξοικονόμηση πόρων. Σε επίπεδο Δ/νσης Εκπ/σης η ανακατανομή των Δημοτικών σχολείων στην περιοχή μας, ώστε να ενισχυθούν τα Γυμνάσια της περιφέρειας και να ελαττωθεί ο αριθμός μαθητών ανά τμήμα στα Γυμνάσια της πόλης θα βελτιώσει τις συνθήκες εργασίας στα σχολεία. Ακόμη, αξιοποιώντας διαθέσιμους χώρους της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας ή των Δήμων και μεταφέροντας εκεί όλα τα Γραφεία των εκπαιδευτικών φορέων θα εξοικονομηθεί σημαντικό κεφάλαιο για την αγορά υλικοτεχνικού εξοπλισμού ή για την πρόσληψη αναπληρωτών. Επίσης, με κατάλληλες ενέργειες εκ μέρους της Διεύθυνσης Εκπ/σης Κοζάνης σε συνεργασία με το Δήμο Βοϊου και την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας θα πρέπει να ενισχυθεί το Σχολείο Πενταλόφου, να μετατραπεί σε ένα πρότυπο για τα Βαλκάνια Διαπολιτισμικό Σχολείο, ένα Κέντρο Διαβαλκανικής Φιλίας, και να μην αφεθεί στην τύχη του. Το ΠΕΚ Δυτ. Μακεδονίας επιβάλλεται να ενεργοποιηθεί στη δύσκολη αυτή συγκυρία και σε συνεργασία με πανεπιστημιακούς δασκάλους, τον προϊστάμενο επιστημονικής και παιδαγωγικής καθοδήγησης, τους σχολικούς συμβούλους, το ΚΕΔΔΥ, τους υπευθύνους για διαπολιτισμικά θέματα να εκπονήσουν επιμορφωτικά προγράμματα. Με τις ίδιες ή λιγότερες δαπάνες μπορούν να γίνουν περισσότερα σε όλους τους τομείς καταθέτοντας μυαλό και καρδιά, γνώσεις και μεράκι.
Τελειώνοντας, εύχομαι στους νέους διευθυντές των σχολικών μονάδων καλή δύναμη στο έργο τους, συγχαίρω τους απερχόμενους διευθυντές για το έργο που επετέλεσαν και τους ευχαριστώ για τη συνεργασία μας. Ευχαριστώ, ιδιαίτερα, τους δ/ντές και εκπ/κούς των σχολείων ευθύνης μου για τις πολλές ώρες δημιουργικής δουλειάς και συνεργασίας. Κάθε σχολείο είχε και έχει ξεχωριστή θέση στην καρδιά μου.
Αισθάνομαι ευγνώμων σε όλους και όλες σας, αγαπητοί/ές συνάδελφοι/ισσες, για τις ιδέες που ανταλλάξαμε, για τη διευκόλυνση στην οργάνωση των επιμορφωτικών μου συναντήσεων, για την κάθε είδους συνεργασία που πρόσθεσε ένα λιθαράκι στην παραγωγή καλού, ποιοτικού και αποτελεσματικού εκπαιδευτικού έργου. Σας εύχομαι υγεία και δύναμη για να συνεχίζετε τον ωραίο αγώνα στο στίβο της εκπαίδευσης. Πάντα θα υποστηρίζω ότι είναι μεγαλείο να είναι κανείς εκπαιδευτικός, θα συνεχίσω να αισθάνομαι σχολική σύμβουλος, διευθύντρια κι εκπαιδευτικός και να διαθέτω τις γνώσεις και την εμπειρία μου προς όφελος της κοινωνίας.



Εκλεκτοί/ές συνάδελφοι/ισσες, εκπαιδευτικοί Αγγλικής Γλώσσας και


 Φιλολογίας, Πρωτ/


βάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπ/σης Κοζάνης,

Όταν ανέλαβα τα καθήκοντα της σχολικής συμβούλου καθηγητών Αγγλικής Γλώσσας το 2007, στον πρώτο μου χαιρετισμό σας έδωσα το στίγμα μου αναφέροντας ότι οι συγκυρίες απαιτούν τη συνεχή μας επιμόρφωση, ώστε να μπορούμε να αντιμετωπίσουμε την ετερογένεια της τάξης μας, τους μαθητές με διαφορετικό πολιτισμικό background, με μαθησιακές δυσκολίες, με διαφορετικό learning style. Επίσης να μάθουμε να προγραμματίζουμε το διδακτικό μας έργο, να το αξιολογούμε σε τακτά χρονικά διαστήματα, να ασχοληθούμε με τη χρήση των νέων τεχνολογιών για τη διευκόλυνση της διδασκαλίας μας, να γίνουμε οι ίδιοι αυτόνομοι, να λαμβάνουμε δηλαδή αποφάσεις για τις τεχνικές διδασκαλίας μας, για την επιμόρφωσή μας, για το σχεδιασμό του μαθήματός μας και να είμαστε σε θέση να καταστήσουμε το μαθητή αυτόνομο, ώστε να συνεχίζει να μαθαίνει και έξω από την τάξη.
Ακόμη σας ανέφερα ότι πρέπει να ανοίξουμε τις αίθουσες, να συνεργαζόμαστε με εκπαιδευτικούς άλλων ειδικοτήτων για να προσφέρουμε στους μαθητές ολιστική γνώση. Να προσπαθήσουμε να είμαστε μέντορες, διαχειριστές της τάξης, ώστε να διευκολύνουμε τους μαθητές στην ανακάλυψη της γνώσης παρά στη μεταφορά από εμάς προς αυτούς. Πάνω απ’ όλα σας προέτρεψα να μη διστάζετε να ανταλλάσσετε καλές πρακτικές διδασκαλίας, διότι μέσα από τη διάδραση επιμορφωνόμαστε πιο αποτελεσματικά.
Στις επισκέψεις μου στα σχολεία και σε όλες τις επιμορφωτικές συναντήσεις μας, διαπίστωνα ότι έχω συναδέλφους, οι οποίοι όχι μόνο πραγματοποιούν αυτά που προγραμματίσαμε, αλλά ξεπερνούν κάθε προσδοκία μου με το αξιόλογο έργο που παράγουν στην τάξη, με την έμπνευση και τη διάθεση για σχεδιασμό αυθεντικής διδασκαλίας. Ακόμη, σε κάθε πρόγραμμα προαιρετικό του σχολείου σας πολλοί συνάδελφοί μας έχετε πρωταγωνιστικό ρόλο.
Με όποιο θέμα κι αν ασχοληθήκαμε, κάναμε έργο χρήσιμο για τους μαθητές μας. Ασχοληθήκαμε με την προώθηση του Κρατικού Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας και σε χρόνο ρεκόρ αυξήσαμε τον αριθμό των ενδιαφερομένων και το σπουδαιότερο, οι μαθητές απέκτησαν μεγαλύτερο ενδιαφέρον για το μάθημα. Ασχοληθήκαμε με τη διδασκαλία της αγγλικής στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία (ΠΕΑΠ) και κατορθώσαμε και να εξαλειφθούν οι αρχικές ανησυχίες των γονέων και να παραχθεί έργο σημαντικό, το οποίο ξεχώρισε πανελλαδικά, όπως δείχνουν οι διακρίσεις που λάβαμε. Ασχοληθήκαμε με την προώθηση των νέων προγραμμάτων σπουδών και τα σχολεία ΕΑΕΠ, και αξιοποιήσαμε στο μέγιστο κάθε καινοτομία για τη βελτίωση της διδασκαλίας. Το ίδιο και με την τράπεζα θεμάτων. Δεν μας αιφνιδίασε, απεναντίας σκεφθήκαμε τρόπους για την αξιοποίησή της. Συνεργασθήκαμε με την Αμερικανική Πρεσβεία και καταφέραμε να παρακινήσουμε 90 μαθητές Λυκείου να λάβουν μέρος στο διαγωνισμό Benjamin Franklin, από τους οποίους διακρίθηκαν δύο και φοίτησαν δωρεάν σε Πανεπιστήμια των Ενωμένων Πολιτειών. Επίσης δέκα ακόμη μαθητές από τους συμμετέχοντες στο διαγωνισμό έλαβαν υποτροφία και παρακολούθησαν σεμινάριο στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών σχετικά με την επιχειρηματικότητα. Επιπλέον αξιοποιήσαμε τη δωρεά της U.S. Embassy και εμπλουτίσαμε τις σχολικές βιβλιοθήκες τεσσάρων σχολείων με 750 βιβλία μαζί με το πολύτιμο teaching material που μας προσφέρθηκε. Αυτά τα βιβλία μπορείτε να τα δανείζεστε όλοι. Οι συνάδελφοι που υπηρετούν στα τέσσερα σχολεία θα μας στείλουν κατάλογο με τους τίτλους των βιβλίων, ώστε να δανείζεστε ό,τι χρειάζεστε.
Πάντα οι εγκύκλιοι του Υπουργείου μας έβρισκαν πολλά μίλια πιο μπροστά. Αυτό οφείλονταν, αφενός στην έγκυρη ενημέρωση κι επικαιροποίηση των γνώσεων που φροντίζαμε να έχουμε για όλα τα εκπαιδευτικά ζητήματα, ώστε να έχουμε προοπτική και να σχεδιάζουμε σωστά το επιμορφωτικό έργο, κι αφετέρου στη γόνιμη συνεργασία μας.
Αυτό που φύλαξα μέσα μου και μου έδινε τη δύναμη να συνεχίζω με αμείωτο ενδιαφέρον το συμβουλευτικό μου έργο ήταν το χαμόγελο, η εκτίμηση και η φιλική διάθεση, με την οποία με υποδεχόσασταν όταν ερχόμουν στο σχολείο. Σας ευχαριστώ που με εμπιστευόσασταν, που μοιραζόσασταν μαζί μου ο,τιδήποτε σας προβλημάτιζε. Σας ευχαριστώ για όλες τις δημιουργικές στιγμές που βιώσαμε. Σας ευχαριστώ για την ανοχή σας όταν σας κρατούσα ώρες ατελείωτες από τις 9.00 π.μ. έως τις 4.00΄μ.μ. πολλές φορές στις επιμορφωτικές συναντήσεις.
Θέλω να ξέρετε ότι, όπως πίστευα στις δεξιότητες των μαθητών μου όταν ήμουν μέσα στην τάξη και τους ενέπνεα να δημιουργούν, το ίδιο πίστεψα και πιστεύω στην επιστημονική σας κατάρτιση και στις δεξιότητες όλων σας, γι’ αυτό έθετα πάντα υψηλούς στόχους στην επιμόρφωση, και δεν διαψεύστηκα. Όταν προσκαλούσα άλλους επιμορφωτές, τους έδινα να καταλάβουν ότι είχα μεγάλες προσδοκίες, ώστε να ανταποκριθούν στο επίπεδό σας.
Αγαπητοί/ές συνάδελφοι/ισσες,
Αφυπηρετώ από το δημόσιο σχολείο, αλλά δεν εγκαταλείπω την προσπάθειά μου για συνεχή βελτίωση της εκπαίδευσης και ειδικότερα της ξενόγλωσσης. Συνεχίζω μαζί σας ως φίλη, συνάδελφος, μέλος της Ένωσης Καθηγητών Αγγλικής Φιλολογίας Δυτικής Μακεδονίας να ενδιαφέρομαι για τη διδασκαλία της Αγγλικής Γλώσσας, να ενημερώνομαι και να δημιουργώ. Μην ξεχνάτε ποτέ «Once a school advisor, always a school advisor». Επίσης μην ξεχνάτε ότι «Όλοι μπορούν να μας προδώσουν στη ζωή μας, όμως η καλή ποιοτική αποτελεσματική δουλειά δεν μας προδίδει ποτέ».
Με απεριόριστη εκτίμηση


Η σχολική σας σύμβουλος για οκτώ ολόκληρα χρόνια


Βασιλική Τσιτούρα