Τρίτη 31 Μαΐου 2011

Hμερίδα με θέμα «Το Ευρωπαϊκό Portfolio Γλωσσών στο Δημοτικό»

Τη Δευτέρα, 30 Μαΐου 2011, στην αίθουσα εκδηλώσεων του 11ου Δημοτικού Σχολείου Κοζάνης πραγματοποιήθηκε η επιμορφωτική ημερίδα με θέμα «Αξιοποίηση του Ευρωπαϊκού Portfolio Γλωσσών στο Δημοτικό» στο πλαίσιο υλοποίησης των Πράξεων «Ενίσχυση της Διδασκαλίας Ξένης Γλώσσας στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση» των Αξόνων Προτεραιότητας 1, 2 και 3 του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» του ΕΣΠΑ.
Στην ημερίδα, στην οποία κεντρική εισηγήτρια ήταν η Σχολική Σύμβουλος Περιφερειακής Ενότητας Κοζάνης, κα Βασιλική Τσιτούρα, συμμετείχαν 60 εκπαιδευτικοί  Αγγλικής Α/θμιας & Β/θμιας Εκπ/σης. Στόχος της ημερίδας ήταν να κατανοήσουμε τη φιλοσοφία, τη δομή και τον παιδαγωγικό ρόλο του portfolio, να διατυπώσουμε  τα ερωτήματα και τις επιφυλάξεις μας  για την εισαγωγή του στο δημοτικό και  να διαμορφώσουμε μέσα από τη συζήτηση θετική στάση για να το αξιοποιήσουμε στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Αρχικά  ανακαλέσαμε στη μνήμη μας γνώσεις και εμπειρίες σχετικά με την εφαρμογή του portfolio, όπως το γνωρίζαμε από προσωπική μας έρευνα και από παλαιότερες εισηγήσεις που έγιναν στα επιμορφωτικά σεμινάρια που παρακολουθήσαμε. Μάλιστα ο κ. Χρήστος Βρόντζος, καθηγητής 2ου Δημοτικού σχολείου Πτολ/δας, παρουσίασε με power point εργασίες μαθητών του και αναφέρθηκε στα οφέλη που αποκόμισαν μαθητές και καθηγητής από την εφαρμογή του.
Στη συνέχεια η σχολική σύμβουλος με εισήγηση συνοδευόμενη με προβολή διαφανειών αναφέρθηκε στο ιστορικό του Ευρωπαϊκού Portfolio Γλωσσών, στους φορείς που υλοποίησαν το έργο, στις παιδαγωγικές αρχές, στις οποίες βασίζεται, στη φιλοσοφία, τη δομή, τρόπους εφαρμογής του και στο στάδιο προετοιμασίας των μαθητών πριν από την εφαρμογή. Παράλληλα πρόβαλε σε ηλεκτρονική μορφή όλο το έργο κατά ενότητες και απαντούσε στα ερωτήματα που υπέβαλαν οι παρευρισκόμενοι. Συμφωνήσαμε όλοι/ες ότι χρειάζεται να μελετήσουμε συστηματικά το Portfolio πριν να το χρησιμοποιήσουμε στην τάξη.
Το Portfolio ανταποκρίνεται στις αρχές του Νέου Σχολείου, δηλαδή ο μαθητής να μαθαίνει πώς να μαθαίνει μέσω της στοχευμένης μάθησης. Συνειδητοποιεί το στόχο, τι μαθαίνω, γιατί το μαθαίνω, πώς το μαθαίνω. Στοχεύει να βοηθήσει το μαθητή να υιοθετήσει  στρατηγικές αυτοαξιολόγησης. Η αυτοαξιολόγηση δεν είναι αυτοσκοπός αλλά ένα σύνολο μεταγνωστικών δραστηριοτήτων που ασκούν τους μαθητές σε διαδικασίες συνειδητοποίησης του τρόπου σκέψης, δράσης και αποτίμησης γνώσεων, δεξιοτήτων, προσωπικών αξιών και στάσεων.


            Παράλληλα του δίνει την ευκαιρία να επεξεργασθεί τα πολυγλωσσικά και πολυπολιτισμικά του βιώματα ώστε σταδιακά να αναπτύξει διαπολιτισμική κουλτούρα μέσα από εμπειρίες, συναισθήματα και γνώσεις, να αποδομήσει στερεοτυπικές κοινωνικοπολιτισμικές αναπαραστάσεις που προβάλλουν τους αλλόφωνους μαθητές ως «ξένους» και «διαφορετικούς». Με αυτόν τον τρόπο θα προωθηθεί η κοινωνική συνοχή.
            Οι εκπαιδευτικοί που δεν παρευρέθηκαν μπορούν να επισκεφθούν τους συνδέσμους Ευρωπαϊκό Portfolio Γλωσσών στο Δημοτικό Σχολείο καθώς και τον Οδηγό Εφαρμογής του Ευρωπαϊκού Portfolio Γλωσσών στο Δημοτικό Σχολείοστο site http://espaenglish.blogspot.com   .