Πέμπτη 10 Δεκεμβρίου 2009

Πρακτικές ιδέες για τη διδασκαλία της Αγγλικής Γλώσσας

Εκλεκτοί/ές συνάδελφοι/ισσες,
Στις επιμορφωτικές συναντήσεις που πραγματοποιήσαμε τα δύο τελευταία χρόνια αναφερθήκαμε πολλές φορές στα πορίσματα των σύγχρονων ερευνών, στα οποία βασίζονται τα προγράμματα σπουδών των ξένων γλωσσών, σύμφωνα με τα οποία ο μαθητής μαθαίνει ευκολότερα, πιο ευχάριστα και δημιουργικά, όταν συνδέουμε τη διδασκαλία της ξένης γλώσσας είτε με άλλα θεματικά πεδία είτε με επίκαιρα θέματα ή θέματα οικεία που άπτονται των ενδιαφερόντων τους. Αυτό επίσης βοηθά εμάς, τους/τις εκπαιδευτικούς, να διδάξουμε και γλωσσικές δεξιότητες, αλλά και αξίες και θετικές συμπεριφορές στα παιδιά.
Στο πλαίσιο αυτής της φιλοσοφίας βασίζονται οι ιδέες που θα παραθέσω, οι οποίες μας βοηθούν να συνδέσουμε το μάθημά μας με το χαρμόσυνο γεγονός της Γέννησης του Κυρίου, να μεταδώσουμε τα μηνύματα που προσφέρει η γιορτή των Χριστουγέννων, «to set the mood for Christmas» και, κυρίως, να δημιουργήσουμε μια ενθαρρυντική ατμόσφαιρα για τη συμμετοχή των παιδιών στο μάθημα.
Οι ημέρες αυτές προσφέρονται για να διδάξουμε στους μαθητές μας πώς να κάνουν ευχές και να τους ζητήσουμε να γράψουν μια ευχή, την οποία μπορούν να εικονογραφήσουν, και στη συνέχεια να εκθέσουμε στην τάξη τις εργασίες τους, για να διαβάσουν τις ευχές και να επιλέξουν την πιο πρωτότυπη. Οι ευχές αυτές μπορούν να γίνουν κάρτες, τις οποίες θα στείλουν σε φίλους τους.
Επίσης μπορούμε να τους διδάξουμε πώς να γράφουν μια επιστολή ή ένα e-mail και να τους ζητήσουμε να γράψουν μια επιστολή στον Άγιο Βασίλη, να την εικονογραφήσουν, να επιλέξουν τις πιο πρωτότυπες, τις οποίες μπορούν να αναρτήσουν στην ιστοσελίδα του σχολείου τους ή στο περιοδικό του σχολείου τους ή στο διάδρομο του σχολείου για να διακοσμήσουν το χώρο. Όλα αυτά γίνονται, για να έχουν τα παιδιά ισχυρό κίνητρο για να ασχοληθούν με το μάθημα και, κυρίως, να εξασκήσουν το writing skill σε context.
Αν υπάρχει πρόσβαση στο διαδίκτυο, μπορούν να βρουν  ένα guided e-mail προς τον Άη Βασίλη και να το συμπληρώσουν. Μαθαίνουν έτσι πώς να γράφουν ένα e-mail χωρίς να κουραστεί ιδιαίτερα ο εκπαιδευτικός. Στην ιστοσελίδα αυτή δίνονται και συμβουλές σχετικά με τι πρέπει να προσέχουμε, ώστε να μη διαρρέουν προσωπικά μας δεδομένα στο διαδίκτυο. Eπίσης μπορούμε να βρούμε games. Παίζοντας μαθαίνουν λέξεις και φράσεις σχετικές με την ιστορία του Άη Βασίλη, μαθαίνουν να αφηγούνται ιστορίες, να γράφουν ένα guided letter στον Άη Βασίλη. Όλα αυτά με την επίβλεψη του εκπαιδευτικού. Μπορούμε να συνεργασθούμε με τους συναδέλφους της πληροφορικής και αυτή η εργασία να γίνει ως συνδιδασκαλία των δύο μαθημάτων Αγγλικής Γλώσσας και Πληροφορικής.
Μια άλλη ιδέα που μπορεί να καταλήξει σε γιορτή Χριστουγέννων είναι η εξής: Μπορούμε να ζητήσουμε από τα παιδιά αντί για homework να γράψουν ή να αφηγηθούν το γεγονός της Γέννησης του Κυρίου. Οι μαθητές που δυσκολεύονται στα Αγγλικά θα αναλάβουν να ρωτήσουν το θεολόγο τους σχετικά με αυτό ή θα το ερευνήσουν μόνοι και θα γράψουν το κείμενο στα Ελληνικά. Οι υπόλοιποι μπορούν να βρουν κείμενα σχετικά με τη Γέννηση του Χριστού σε διάφορες ιστοσελίδες.
Όταν τα φέρουν στην τάξη, θα συνθέσουμε με τη συνεισφορά των παιδιών ένα κείμενο ανάλογο του γλωσσικού επιπέδου τους και θα αναθέσουμε σε κάποιους/κάποιες να το διαβάσουν στα Αγγλικά. Το ίδιο θα κάνουμε με τα κείμενα που έφεραν στα Ελληνικά. Παράλληλα μπορούν κάποιοι να αναλάβουν να βρούν εικόνες μέσα από το διαδίκτυο σχετικές με το κείμενο καθώς και μουσική Χριστουγεννιάτικων ύμνων ή τραγουδιών. Όλα αυτά δεν παίρνουν πολύ χρόνο γιατί θα γίνουν με ανάθεση εργασιών. Στο τέλος θα βγει μια πολύ ενδιαφέρουσα παρουσίαση ή ακόμη και Χριστουγεννιάτική γιορτή στα Αγγλικά και Ελληνικά.
Ακόμη μπορούμε εμείς οι εκπαιδευτικοί να αντιγράψουμε το γεγονός της Γέννησης σε διαφάνειες από την ιστοσελίδα http://www.topmarks.co.uk/christianity/nativity/nativity8.htm και να το προβάλλουμε στην τάξη με τη βοήθεια υπολογιστή και προβολέα και να ζητήσουμε από κάποιους μαθητές να διαβάσουν το αγγλικό κείμενο και από κάποιους άλλους ως διαμεσολαβητές να το μετατρέψουν στην Ελληνική, ώστε να βοηθηθούν και εκείνοι που δεν γνωρίζουν καλά την Αγγλική. Αυτό μπορεί να συνοδεύεται με μουσική χριστουγεννιάτικων ύμνων ή με τραγούδια.
Για τα παιδιά του Λυκείου ή τα προχωρημένα του Γυμνασίου υπάρχει ένα βίντεο στην ιστοσελίδα www.youtube.com/watch?v=M_uLApv27jI. Μπορούμε να το προβάλλουμε στην τάξη και να ζητήσουμε να ανιχνεύσουν τη σημασία των Χριστουγέννων και τις αξίες που μεταδίδουν, peace, joy, love, reconciliation, humility, forgiveness. Αν έχουμε παιδιά με άλλο θρήσκευμα, μπορούμε να τα ρωτήσουμε αν υπάρχει στη θρησκεία τους παρόμοια γιορτή, δηλαδή που να διδάσκει παρόμοιες αξίες. Βρίσκοντας τα κοινά σημεία διαπιστώνουν οι μαθητές ότι οι αξίες είναι πανανθρώπινες.
Στην ιστοσελίδα http://www.santaland.com/abc.html υπάρχει το αλφάβητο των Χριστουγέννων κατάλληλο για τα παιδιά του Δημοτικού. Μπορούμε να τους το παρουσιάσουμε μέσα από μια εικόνα της Γέννησης του Κυρίου στο σπήλαιο στη Βηθλεέμ ή μια εικόνα του βιβλίου που εικονίζει μια χαρούμενη χριστουγεννιάτική ατμόσφαιρα για να γίνει πιο κατανοητό.
Όταν επιστρέψουμε στο σχολείο μετά τις γιορτές, ο χρόνος είναι κατάλληλος για να διδάξουμε στα παιδιά να κάνουν ένα απολογισμό της προηγούμενης χρονιάς και τι αποφάσεις θα πάρουν για τη νέα χρονιά (it's the perfect time to teach our students how to reflect upon the past year and prepare for a positive, fresh start to the New Year). Να τους διδάξουμε δηλαδή how to make positive, concrete and realistic resolutions for school, home, other areas of life, etc., which they should try to keep. They can also create accompanying illustrations for their resolutions, visualizing themselves accomplishing their goals Σαν warming up activity μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το τραγούδι των ΑΒΒΑ "Happy New Year".

The following are some topics, which will inspire our students to write about the festive and seasonal ideas that are on their minds every December.
· What are your wishes for the world this holiday season?
· Use your imagination to describe Santa's journey with his reindeer. Start from the moment he packs up the sleigh to when he returns back to the North Pole.
· Do you know the story of “Silent Night”?
· What is the significance of Christmas?
· Take five minutes to draw your family celebrating the holidays. Then write in detail about your traditions. Use your five senses to describe the celebration's tastes, looks, smells, and textures.
· Tell about how each member of your family contributes to your Christmas traditions.
· Pick three New Year's Resolutions. Describe why you picked them and how you will accomplish them.


Η Σχολική Σύμβουλος Καθηγητών Αγγλικής Ν. Κοζάνης
Βασιλική Τσιτούρα