Το διδακτικό
έργο είναι αποτέλεσμα συντονισμένων διαδικασιών ή λειτουργιών εξαρτωμένων
ισοδύναμα από
-
την επιστημονική και παιδαγωγική κατάρτιση και
διδακτική
-
ικανότητα του εκπαιδευτικού
-
τη μαθησιακή προσπάθεια του μαθητή
-
τα αναλυτικά προγράμματα
-
τα διδακτικά βιβλία,
-
τις μεθόδους & τεχνικές διδασκαλίας,
-
την υποδομή και τον εξοπλισμό,
-
την οργάνωση και καλή λειτουργία της σχολικής μονάδας,
-
το περιβάλλον (γονείς, κοινωνία)
για την επίτευξη των σκοπών της εκπαίδευσης
που ορίζονται από την πολιτεία ( νόμος
1566/85, άρθρο 1).
Ο προγραμματισμός είναι η διαδικασία, μέσω της οποίας καθορίζουμε τους
αντικειμενικούς σκοπούς και τους ειδικούς στόχους του διδακτικού αντικειμένου
και προσδιορίζουμε τις μεθόδους και τρόπους προσέγγισής τους. Ο
προγραμματισμός συνδέεται άρρηκτα με την αξιολόγηση και τη λήψη απόφασης.
Λογικά
βήματα για τη λήψη απόφασης:
1.
Περιγραφή της κατάστασης
2.
Προσδιορισμός των αναγκών (ουσιώδεις στόχοι – ευκταίοι
στόχοι)
3.
Σύλληψη εναλλακτικών τρόπων δράσης
4.
Αξιολόγηση και δοκιμή των εναλλακτικών τρόπων δράσης
5.
Επιλογή τρόπου δράσης
–
τα ηλικιακά χαρακτηριστικά και τη νοητική ανάπτυξη τη
συναισθηματική, ψυχολογική και γλωσσικοκοινωνική ανάπτυξη των μαθητών
–
διδακτικούς στόχους, (γλωσσικονοητικές έννοιες,
δεξιότητες, στάσεις και συμπεριφορές ), ενδεικτικές διδακτικές ενότητες και
δραστηριότητες
–
μεθοδολογία διδασκαλίας
–
αξιολόγηση των μαθητών
2.
Γνωρίζω τις ιδιαιτερότητες των μαθητών μου-
προηγούμενες γνώσεις, δεξιότητες, κοινωνικοπολιτισμικό περιβάλλον, τρόπος
μάθησης.
3.
Γνωρίζω το σχολείο (αίθουσες διδασκαλίας,
υλικοτεχνικός εξοπλισμός, βιβλιοθήκη, εργαστήρι πληροφορικής, )
4. Μελετώ κριτικά
τα διδακτικά πακέτα
Διαμορφωτική αξιολόγηση
Γίνεται σε τακτά χρονικά
διαστήματα (ανά δίμηνο ή τρίμηνο), για να ελέγξω αν έχω παρεκκλίνει από τους
στόχους που έθεσα. Αλλάζω μέθοδο και τεχνικές διδασκαλίας αν διαπιστώσω ότι δεν
είναι αποτελεσματικές.
Τελική αξιολόγηση:
Υλοποιήθηκε ο αρχικός
προγραμματισμός; Αν όχι ποιοι ήταν οι φραγμοί; Tι πρέπει να κάνω για να διορθωθεί η
κατάσταση;
Σχολική Σύμβουλος
Καθηγητών Αγγλικής Φιλολογίας
Περιφερειακής Ενότητας Κοζάνης