Το
Παιδαγωγικό - διδακτικό συμβόλαιο είναι το σύνολο των ειδικών συνηθειών
του διδάσκοντα που αναμένονται από το μαθητή και των συμπεριφορών του μαθητή
που αναμένονται από το διδάσκοντα. Το διδακτικό παιδαγωγικό συμβόλαιο
ορίζει συμπεριφορές και δραστηριότητες, οριοθετεί πρωτοβουλίες και προδιαγράφει
αμοιβαίες προσδοκίες στο πλαίσιο της γνώσης.
Ποια τα οφέλη από τη διαμόρφωση του παιδαγωγικού -
διδακτικού συμβολαίου
- Η αλληλογνωριμία.
- Ο
σχηματισμός της
ομάδας.
-Η
εξάλειψη των
ανησυχιών των
εκπαιδευομένων.
-Η ενίσχυση της
αυτοεκτίμησης.
- Η δημιουργία κλίματος ασφάλειας, συνεργασίας, , αλληλεγγύης, εμπιστοσύνης, καλής επικοινωνίας
-Η αξιοποίηση του διαθέσιμου χρόνου
- Οι εκπαιδευόμενοι
•παρακολουθούν με ενδιαφέρον το μάθημα,
•συμμετέχουν ενεργά σε όλη τη
μαθησιακή πορεία,
•αισθάνονται διασφαλισμένοι.
Διασφαλισμένος αισθάνεται
ο μαθητής, όταν
γνωρίζει εκ των προτέρων
• σε τι συνίσταται το μάθημα που θα διδαχθεί, αν
είναι εύκολο/δύσκολο
•
αν θα έχει υποστήριξη σε
περίπτωση που δε θα τα καταφέρει
•
τι απαιτήσεις θα αντιμετωπίσει
•
ποιο το επίπεδο των εργασιών που επιδιώκεται
•
τι αναμένεται από αυτόν
• τι μπορεί να ελπίζει ότι θα
κερδίσει από το μάθημα
• πόσο ανεκτικός ή αυταρχικός θα είναι ο εκπαιδευτικός
Πώς διαμορφώνεται το
διδακτικό παιδαγωγικό συμβόλαιο
Η διαμόρφωση και επαναδιαπραγμάτευση του συμβολαίου γίνεται με τεχνικές που ενθαρρύνουν την ενεργητική συμμετοχή των μαθητών (συζήτηση, ατομική/ομαδική εργασία) ώστε να θεωρηθεί δημιούργημά τους, να εξυπηρετεί τις ανάγκες τους ως άτομα και ως σύνολο και να αισθάνονται
μέλη της ομάδας.
Ο
ρόλος του εκπαιδευτικού
- Καθιστά το μαθητή συνυπεύθυνο για την ομαλή
διεξαγωγή του μαθήματος.
- Κάνει μια πρώτη διάγνωση των εκπαιδευτικών
του αναγκών.
-
Εξηγεί στο μαθητή ποιος είναι ο σκοπός του μαθήματος, τι προσφέρει το μάθημα
-αμοιβές για δημιουργία κινήτρων-
-
Περιγράφει υποχρεώσεις/καθήκοντα
προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι
– πώς μπορούν να επιτευχθούν οι στόχοι; (καθημερινή ρουτίνα,
παρουσίες/απουσίες, φυσικά χαρακτηριστικά της τάξης/διάταξη των
θρανίων/υλικοτεχνική υποδομή, προσέλευση/αποχώρηση, διδακτικές προσεγγίσεις,
κριτήρια αξιολόγησης, ανατροφοδότηση).
Ο ρόλος του μαθητή
• Μιλά για την προηγούμενη γνώση του σχετικά με το γνωστικό αντικείμενο του μαθήματος.
• Τι προσδοκά από το μάθημα.
• Ποια τα ενδιαφέροντά του, οι ανάγκες του.
Σχολική Σύμβουλος
Καθηγητών Αγγλικής Φιλολογίας
Περιφερειακής Ενότητας Κοζάνης