Αγαπητοί/ές συνάδελφοι/ισσες,
Μετά από τις θερινές διακοπές, οι
οποίες ελπίζω να ήταν για όλους και όλες ευχάριστες και ξεκούραστες, ξεκινάμε
με νέες δυνάμεις τη σχολική χρονιά 2012-2013 και εφόδιο τις εμπειρίες
που βιώσαμε πέρυσι και τις γνώσεις που αποκτήσαμε από τη δημιουργική συνεργασία
μας. Εύχομαι η νέα σχολική χρονιά να
είναι καλή και δημιουργική με υγεία και
ηρεμία.
Για να βοηθήσω στον
προγραμματισμό του έργου σας, επιτρέψτε μου να σας υπενθυμίσω ό,τι έχουμε
επανειλημμένα συζητήσει μαζί. Όσοι/ες
αλλάξατε σχολείο ή βαθμίδα εκπαίδευσης, καλόν είναι να αφιερώσετε χρόνο για να
γνωρίσετε τους συναδέλφους που
υπηρετούν στο σχολείο και να χτίσετε γέφυρες
επικοινωνίας, να ενημερωθείτε για την υλικοτεχνική υποδομή του σχολείου,
να γνωρίσετε τους μαθητές, τις εκπαιδευτικές τους ανάγκες, το γλωσσικό τους
επίπεδο, να ενημερωθείτε σχετικά με το Ενιαίο Πρόγραμμα Σπουδών για τις ξένες
γλώσσες (ΕΠΣ-ΞΓ) και τα αναλυτικά προγράμματα ΔΕΠΠΣ-ΑΠΣ πριν να προγραμματίσετε
το διδακτικό σας έργο.
Στην περιοχή μας λειτουργούν,
όπως γνωρίζετε δύο πιλοτικά σχολεία, το 17ο Δημοτικό Σχολείο Κοζάνης
και το 1ο Γυμνάσιο Πτολ/δας, στα οποία πρέπει να εφαρμοσθεί το ΕΠΣ-ΞΓ.
Στα πιλοτικά σχολεία η διδασκαλία της ξένης γλώσσας
δεν απευθύνεται σε ηλικιακές τάξεις αλλά σε επίπεδα γλωσσομάθειας. Επομένως οι
μαθητές δεν κατατάσσονται κατά αλφαβητική σειρά αλλά κατά επίπεδα (Α1, Α2, Β1.
Β2 Γ1) Στους ιστότοπους http://digitalschool.minedu.gov.gr/ και http://rcel.enl.uoa.gr/xenesglosses είναι
αναρτημένο το ΕΠΣ,
το οποίο προσδιορίζει
τους περιληπτικούς και αναλυτικούς
δείκτες επικοινωνιακής επάρκειας των επιπέδων γλωσσομάθειας, σύμφωνα με την κλίμακα
του Συμβουλίου της Ευρώπης, βάσει των οποίων ο εκπαιδευτικός αναπτύσσει το αναλυτικό πρόγραμμα (syllabus) και οργανώνει το μάθημά του αξιοποιώντας το εκπαιδευτικό
υλικό του σχολικού εγχειριδίου ή δημιουργώντας συμπληρωματικό. Στο παράρτημα 1
του ΕΠΣ υπάρχει καταγραφή της προβλεπόμενης γλωσσικής ύλης, δηλαδή τα
λειτουργικά και δομικά στοιχεία: επικοινωνιακοί στόχοι, λεξιλόγιο,
γραμματική, κειμενικοί τύποι, κατά επίπεδα γλωσσομάθειας, ενώ στο παράρτημα
2 υπάρχει
λεπτομερές οργανόγραμμα της ύλης των σχολικών
εγχειριδίων. Όλα αυτά αποτελούν
εργαλείο του εκπαιδευτικού.
Το ΕΠΣ
δεν αποτελεί βοήθημα μόνο για τους
συναδέλφους των πιλοτικών σχολείων, αλλά και των μη πιλοτικών, είτε πρόκειται
για Δημοτικό, Γυμνάσιο ή Λύκειο. Ένας λόγος είναι ότι το ΑΠΣ-ΔΕΠΠΣ που ισχύει
για τα μη πιλοτικά σχολεία, ενώ δεν διαφέρει ως προς τους στόχους και τη
μεθοδολογία που προτείνει το ΕΠΣ, δεν προσδιορίζει με σαφήνεια τη διδακτέα
ύλη ούτε ανά τάξη ούτε ανά επίπεδο γλωσσομάθειας. Γι’ αυτό είναι ανάγκη να
συμβουλευόμαστε και το ΕΠΣ. Επίσης πρέπει σε κάθε τάξη να θέτουμε στόχους. Να ξέρουν
οι μαθητές τι θα διδαχθούν και ποιο επίπεδο γλωσσομάθειας στοχεύουν να κατακτήσουν
για να έχουν κίνητρο. Γι’ αυτό άσχετα αν εργαζόμαστε σε πιλοτικό ή μη πιλοτικό
σχολείο, θα πρέπει να καταλάβουμε ότι η διδασκαλία σε κάθε τάξη ή τμήμα που
διδάσκουμε πρέπει να στοχεύει σε κάποιο από τα επίπεδα γλωσσομάθειας. Επειδή,
όμως, μέσα στην ίδια τάξη συνυπάρχουν
μαθητές ανομοιογενούς επιπέδου, στα σχολεία, στα οποία δεν μπορούν οι μαθητές να ταξινομηθούν ανά επίπεδο γλωσσομάθειας, θα χρειασθεί να λάβει κάθε εκπαιδευτικός αποφάσεις,
αφού πρώτα διαγνώσει τις ανάγκες και το γλωσσικό επίπεδο των μαθητών του σε
ποιο επίπεδο γλωσσομάθειας μπορεί να στοχεύσει σε κάθε τμήμα. Τους αδύνατους μαθητές τους
φροντίζουμε μέσα από τη διαφοροποιημένη διδασκαλία. Έχουμε, βέβαια, τα σχολικά εγχειρίδια που μας κατευθύνουν, αλλά
είπαμε στις επιμορφωτικές μας συναντήσεις ότι ο εκπαιδευτικός χειρίζεται το διδακτικό
υλικό, όχι το υλικό τον εκπαιδευτικό.
Η
διαφορά πιλοτικών και μη πιλοτικών σχολείων βρίσκεται κυρίως στον τρόπο αξιολόγησης. Στα
πιλοτικά σχολεία στοχεύει στην αξιολόγηση τριών δεξιοτήτων, listening, reading, writing, ενώ στα μη πιλοτικά αξιολογούνται μόνο δύο δεξιότητες το reading, writing με διαφορετικό τύπο
διαγωνίσματος. Όσοι συνάδελφοι παρευρεθήκατε στις συναντήσεις μας πέρυσι, είστε
πολύ καλά ενημερωμένοι εφ’ όλης της ύλης. Δηλαδή σε όποιο σχολείο κι αν πάτε να
διδάξετε, οποιασδήποτε βαθμίδας, γνωρίζετε πολύ καλά πώς θα προγραμματίσετε το
έργο σας. Οι υπόλοιποι που δεν παρευρεθήκατε στις συναντήσεις πρέπει να
ενημερωθείτε σχετικά με το ΕΠΣ-ΞΓ. Στο ιστολόγιό μου http://vtsitoura.blogspot.com υπάρχουν αναρτήσεις που περιγράφουν λεπτομερώς τα θέματα
των επιμορφωτικών μας συναντήσεων, στις οποίες αναφερθήκαμε εκτενώς πώς
σχεδιάζονται τα αναλυτικά προγράμματα και οι μαθησιακές ενότητες. Παράλληλα,
είμαι στη διάθεση όλων για όποιο ζήτημα παιδαγωγικό και διδακτικό σας
προβληματίζει. Για θέματα, όμως, τοποθετήσεων ή συμπλήρωσης ωραρίου δεν είναι οι σχολικοί σύμβουλοι αρμόδιοι,
αλλά το ΠΥΣΠΕ και ΠΥΣΔΕ.
..........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................Εύχομαι ό,τι καλύτερο σε όλους και όλες για τη φετινή σχολική χρονιά. Πάνω απ’ όλα Καλή συνέχεια στη συνεργασία μας!
..........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................Εύχομαι ό,τι καλύτερο σε όλους και όλες για τη φετινή σχολική χρονιά. Πάνω απ’ όλα Καλή συνέχεια στη συνεργασία μας!
Με εκτίμηση
Η Σχολική Σύμβουλος
Βασιλική Τσιτούρα