Πέμπτη 26 Απριλίου 2012


ΔΕΙΓΜΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΜΑΘΗΣΙΑΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ
για την εφαρμογή του αναλυτικού προγράμματος της προηγούμενης ανάρτησης
για τους καθηγητές Ξένων Γλωσσών των Πιλοτικών Δημοτικών Σχολείων 
από τη Σύμβουλο Προώθησης των νέων Προγραμμάτων Σπουδών, Βασιλική Τσιτούρα

Γνωστικό Αντικείμενο: Αγγλική Γλώσσα

Σύνδεση με το σχολικό εγχειρίδιο: Ενότητα 2 του σχολικού εγχειριδίου ΑΓΓΛΙΚΑ 
                                                         ΣΤ΄ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ
Θέμα ενότητας: Going shopping

Προηγούμενη  γνώση

Οι μαθητές διαθέτουν βασικές γνώσεις πάνω στο λεξιλόγιο ένδυσης και τροφίμων, γνωρίζουν τον απλό ενεστώτα και τον ενεστώτα διαρκείας, τα επιρρήματα συχνότητας (always, often,…), τα ποσοτικά επίθετα (some, any, a few…), το αόριστο άρθρο (a, an). Όλα αυτά τα έχουν διδαχθεί στο επίπεδο Α1.

Υλικοτεχνική υποδομή
CD player, Internet, pictures or transparencies

Δραστηριότητα 1α: Βιώνοντας το νέο (Warming up activity
1. Ζητώ από τους μαθητές να κοιτάξουν τις εικόνες στη σελίδα 13 και να μου πουν πού κατά τη γνώμη τους βρίσκονται τα πρόσωπα που εικονίζονται και τι κάνουν:
Look at the pictures on page 13 and tell me where these people are and what they are doing
Μετά παίζω το διάλογο στο CD για έλεγχο των απαντήσεών τους. Μέσω αυτής της δραστηριότητας θα αναφερθούμε στον τίτλο της ενότητας  και θα συζητήσουμε για τα επιμέρους θέματα της ενότητας e.g. Shopping at the supermarket, At the mall, Shopping online.

Δραστηριότητα 1β: Βιώνοντας το γνωστό
2. Στη συνέχεια με τις παρακάτω ερωτήσεις θα ανακαλέσουν από τη μνήμη τους λέξεις  που γνωρίζουν ήδη και είναι σχετικές με τη θεματική μας ενότητα:
-         Why do people/you go shopping?
-         How often do people/you go shopping?
-         What do people/you need to do before going shopping? (e.g. They need to make a shopping list….)
-         ΅What do they usually  buy?
Η τελευταία αυτή ερώτηση αυτή προετοιμάζει τους μαθητές για την επόμενη δραστηριότητα.

Δραστηριότητα 2α: Εφαρμόζοντας  εμπειρίες τους βιώνουν το νέο 
α. Group work: Work in groups of four. Make a shopping list with the food you need to buy for your daily meals
Με τη δραστηριότητα αυτή ζητώ από τους  μαθητές να δημιουργήσουν κάτι, το οποίο δεν τους έχω διδάξει. Έχουν, όμως, δει κατάλογο με ψώνια στην καθημερινή τους ζωή. Έτσι ευελπιστώ ότι θα μεταφέρουν την εμπειρία τους στη δραστηριότητα που τους ζήτησα να κάνουν. Επίσης δίνω την ευκαιρία  στους μαθητές να ανακαλέσουν όλο το γνωστό λεξιλόγιο, ενώ παράλληλα το εμπλουτίζουν καθώς εργάζονται σε ομάδες και ο καθένας συνεισφέρει στην εργασία. Μόλις ολοκληρώσουν την εργασία τους, ζητώ από τον εκπρόσωπο μιας ομάδας να παρουσιάσει  τον κατάλογο που έγραψαν και κάποιο μέλος της ομάδας  να γράψει  στον πίνακα τα περιεχόμενα του καταλόγου. Οι επόμενες ομάδες απλά θα συμπληρώσουν ό,τι άλλο σκέφθηκαν. Με τη δραστηριότητα αυτή μαθαίνουν ο ένας από τον άλλον λέξεις και φράσεις που δεν γνώριζαν.

 Δραστηριότητα 2β: Εννοιολογώντας
β. Ομαδική εργασία: Κοιτώντας στον κατάλογο με τα ψώνια, ζητώ να διακρίνουν τα ουσιαστικά που είναι στον πληθυντικό και εκείνα που είναι στον ενικό αριθμό. Αυτό αποτελεί αφορμή για να θυμηθούν τα αριθμήσιμα και μη αριθμήσιμα ουσιαστικά.
Στη συνέχεια τους ζητώ να μου πουν από ποιο τμήμα της υπεραγοράς θα αγόραζαν αυτά τα είδη, the bakery, the greengrocers, the dairy corner….. Αυτό θα τους βοηθήσει στις επόμενες δραστηριότητες.

Δραστηριότητα 3: Βιώνοντας το νέο 1(μαθαίνουν νέες έννοιες, νέα είδη τροφής)
Αναλύοντας2 (η δραστηριότητα αυτή ενεργοποιεί πολλές  γνωστικές διεργασίες)
Εννοιολογώντας3
Ατομική εργασία: Διαβάστε τα τρία κείμενα του διαφημιστικού φυλλαδίου (δραστηριότητα Α, σελίδα 14) και υπογραμμίστε τις λέξεις που κατά τη γνώμη σας δηλώνουν είδη τροφίμων . Μόλις τελειώσετε συγκρίνετε τα ευρήματά σας με τα ευρήματα του συμμαθητή σας δίπλα. Χρειάζεται να προσθέσετε κάτι στο δικό σας κατάλογο;
1Τα κείμενα περιέχουν λέξεις (είδη τροφής), τις περισσότερες των οποίων οι μαθητές δε γνωρίζουν. Για να τις αναγνωρίσουν θα πρέπει να επιστρατεύσουν όλες τις μεταγνωστικές τους δεξιότητες2. Αρχικά θα εργασθούν ατομικά για να αξιοποιήσει ο καθένας τις δικές του δεξιότητες και στη συνέχεια θα συνεργασθούν για να βοηθηθεί ο ένας από τον άλλον. Επέλεξα  τον τρόπο αυτό για να παρουσιάσω το νέο, ώστε η γνώση που θα κατακτήσουν δουλεύοντας μόνοι τους να αποτυπωθεί στη μνήμη τους.  Εγώ θα τους βοηθήσω μόνο στα σημεία, στα οποία θα χρειασθούν βοήθεια. Χρησιμοποιώντας τις εικόνες του βιβλίου ή flash cards δικά μου ή διαφάνειες από το διαδίκτυο με διάφορα είδη βοηθώ την κατανόηση των νέων όρων και τον εμπλουτισμό του λεξιλογίου τους.
Επειδή κάποια είδη τροφής δεν ανήκουν στο δικό τους διαιτολόγιο, θα γίνει συζήτηση για τις διατροφικές συνήθειες άλλων (διαπολιτισμική προσέγγιση).
3Αν χρειασθούν περισσότερη εξάσκηση στο νέο λεξιλόγιο κάνω το listening D στη σελίδα 19. Η δραστηριότητα αυτή είναι πιο εύκολη για τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες ή για τους αδύνατους μαθητές γιατί βασίζεται στην προφορικότητα.

Δραστηριότητα 4: Εννοιολογώντας
Σε ποιο τμήμα του πολυκαταστήματος θα βρείτε αυτά τα είδη; Δραστηριότητα Β, σελίδα 14

Δραστηριότητα 5α: Αναλύοντας
Η δραστηριότητα στο πάνω μέρος της σελίδας 15 βοηθά στην ανάλυση και κατανόηση του περιεχομένου των κειμένων. Δεν είναι εύκολη για όλα τα παιδιά, γι’ αυτό θα χρειασθεί να τους βοηθήσω με επισημάνσεις, με key words ή ερωτήσεις πιο απλές.
Π.χ. Στην πρώτη ερώτηση Which paragraph tells you that you can buy healthy food, αν διαπιστώσω ότι δεν μπορούν να βρουν την απάντηση, θα ρωτήσω
Are sweets healthy food? Is meat healthy food? Με τις ερωτήσεις αυτές θα αρχίσει μια συζήτηση σχετικά με την υγιεινή διατροφή μέχρι που να φθάσουμε στη φράση organic products, η οποία βοηθά να βρεθεί η σωστή απάντηση.
Επίσης στο σημείο αυτό μπορώ να τους δείξω την Πυραμίδα της Μεσογειακής Δίαιτας στο διαδίκτυο http://www.safe-and-easy-weightloss.com/MedDietPyramid.htm, για να δουν ποια τροφή είναι υγιεινή και ποια όχι (διαθεματική προσέγγιση).

Δραστηριότητα 5β: Εφαρμόζοντας κατάλληλα
Με αφορμή τη συζήτηση αυτή  μπορεί να γίνουν στο appendix I, σελίδες 122, 123, οι δραστηριότητες 1 και 2, για να αναγνωρίσουν τις δικές τους διατροφικές συνήθειες και να τις βελτιώσουν, εφαρμόζοντας έτσι κατάλληλα τις έννοιες που έμαθαν. Αυτό μπορεί να δοθεί ως homework.

Δραστηριότητα 6: Εννοιολογώντας
Για να κατανοήσουν τα  αριθμήσιμα και μη αριθμήσιμα ουσιαστικά τους ζητώ να ταξινομήσουν τα είδη των τροφίμων που έγραψαν στον πίνακα, καθώς και τις νέες λέξεις που βρήκαμε στα διαφημιστικά φυλλάδια, σε δύο κατηγορίες Countable/ Uncountable nouns
Αυτό μπορεί να δοθεί ως homework.

 Δραστηριότητα 7α: Βιώνοντας το νέο/το γνωστό 
(Παρουσίαση και χρήση των ποσοτικών επιθέτων, των αορίστων αντωνυμιών και φράσεων χρήσιμων για την αγορά αντικειμένων)
Χρησιμοποιώντας τις λέξεις του καταλόγου με τα ψώνια που οι μαθητές έγραψαν στον πίνακα, τους εμπλέκω σε ένα διάλογο, στον οποίο εισάγω τις έννοιες, νέες ή γνωστές (κάποιες  δεν τις ακούν για πρώτη φορά καθώς  τις διδάχτηκαν στο level A1), με τις οποίες θέλω να εξοικειωθούν. Στόχος είναι  να μάθουν να ζητούν και να δίνουν πληροφορίες σχετικά με την ποσότητα (much, manyfew..), καθώς και να αναφέρονται και στα είδη  συσκευασίας ή στις μονάδες βάρους, e.g. a dozen of …, a pound of…, two cans of…, two jars of…) ενός είδους, αντικειμένου / item.
Η παρουσίαση αυτών των εννοιών θα γίνει με έναν παρόμοιο διάλογο:
-΅Who needs milk to buy? – Everybody does.
-How much milk do you need to buy?
- Not much, only a little .
- A carton or more? – Just A carton / A carton is enough.
- Is there anybody who needs more milk?
- I do.
- How much milk do you need?
- Three cartons.
- What do you need it for? Is it your name day or your birthday?
- It’s my birthday and my mother is making a cake.
-You also need some bananas. How many  bananas do you need?
 -Not many, only a few.
-A pound or 2 pounds? - A pound of bananas, please.
-So, we have a …..bottle of milk, a ……. pound of bananas. Is that all?
-Yes. Ηow much money do they cost?


Δραστηριότητα 7β:  Αναλύοντας
Πολλά από τα items που χρησιμοποιούν οι μαθητές σε όλες τις δραστηριότητες που προηγήθηκαν μέχρι εδώ τους είναι γνωστά.. Ωστόσο,  αν διαπιστώσω ότι δεν έχουν γίνει σαφείς οι νέες έννοιες σε όλους τους μαθητές, τους παραπέμπω  στη σελίδα 16 στο grammar box καθώς και στη σελίδα 20 στη δραστηριότητα 3Β και τους ζητώ να εργασθούν σε ομάδες και να συμπληρώσουν τους κανόνες, αφού πρώτα μελετήσουν το περιεχόμενο της σελίδας. Σκοπός της  δραστηριότητας αυτής είναι να  ενεργοποιήσει τις μεταγλωσσικές δεξιότητες των μαθητών και να καταστήσει τους μαθητές  autonomous learners.

Δραστηριότητα 8: Εφαρμόζοντας κατάλληλα
Εργασία σε ζεύγη /roleplay: Να επιλέξετε τέσσερα από τα είδη του καταλόγου σας που σας χρειάζονται άμεσα, διότι θα πάρετε μέρος σε roleplay που γίνεται ανάμεσα σε ένα shopkeeper και σε ένα customer. Ο ένας από τους δύο σας θα είναι ο παντοπώλης κι ο άλλος ο πελάτης. Να θυμάστε ότι διαθέτετε μόνο 10 Ευρώ. Να κάνετε ένα διάλογο χρησιμοποιώντας τις φράσεις που αναφέραμε παραπάνω, όπως:
-         Good morning. Have you got any ……?
-         Yes, I have. How much/ many do you want?

Δραστηριότητα 9  : Βιώνοντας το νέο /αναλύοντας
Κοιτάξτε πάλι στα τρία κείμενα στη σελίδα 14. Δίπλα από πολλά είδη τροφίμων υπάρχουν κάποιες λέξεις που μας λένε τι λογής είναι αυτά τα είδη. Μπορείτε να τις βρείτε;
Με τη δραστηριότητα αυτή εισάγω τους μαθητές στα επίθετα που περιγράφουν τα τρόφιμα, αλλά και στα ουσιαστικά που έχουν θέση επιθέτου, e.g. celebration cakes. Και πάλι δεν τους τα προσφέρω έτοιμα, αλλά τους ενθαρρύνω να προσπαθήσουν να ανακαλύψουν τη νέα γνώση οι ίδιοι χρησιμοποιώντας τις μεταγνωστικές τους δεξιότητες. Αυτή η δραστηριότητα προετοιμάζει τους μαθητές για τη δραστηριότητα 3Α στη σελίδα 20.

Δραστηριότητα 10: Εννοιολογώντας
Αν χρειασθούν τα παιδιά περισσότερη εξάσκηση σε όλα όσα αναφέραμε, τότε θα κάνουμε και τη   δραστηριότητα  C στη σελίδα 15 που βοηθά στην κατηγοριοποίηση των νέων όρων και στην εμπέδωσή τους. Αν, όμως,  με τη διαμορφωτική αξιολόγηση αντιληφθώ ότι τα έχουν κατανοήσει, θα παραλείψω τη δραστηριότητα αυτή.

Δραστηριότητα 11: Bιώνοντας το νέο
Έχοντας ανιχνεύσει και κατανοήσει  τα επίθετα, παρουσιάζω τα ρήματα αισθήσεως στη σελίδα 20 δραστηριότητα 3Α, e.g. It tastes delicious……  H παρουσίαση γίνεται με μιμητικές κινήσεις και με realia.

Δραστηριότητα 12 : Bιώνοντας το νέο/το γνωστό/ αναλύοντας
Αφού συζητήσουμε στην τάξη με τη βοήθεια ερωτήσεων για την εικόνα της σελίδας 18, κάνουμε το listening με εργασία σε ζεύγη. Χρησιμοποιώντας το λεξιλόγιο που κατέχουν και τις μεταγλωσσικές δεξιότητες που έχουν αναπτύξει  απαντούν στα ερωτήματα της 2Α.

Δραστηριότητα 13 : Bιώνοντας το νέο
Προκειμένου να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους σε είδη ρουχισμού και στη σημασία των επιθέτων στη σελίδα 21, δραστηριότητα 4Α, αν έχουμε πρόσβαση στο διαδίκτυο, θα επισκεφθούμε τις ιστοσελίδες
 όπου τα παιδιά θα βλέπουν ένα αντικείμενο, τον όρο και θα ακούν την προφορά του. Παίζοντας με τις λέξεις θα κάνουμε την παρουσίαση πιο ενδιαφέρουσα (Χρήση των νέων τεχνολογιών για την παρουσίαση και εμπέδωση του λεξιλογίου).

Δραστηριότητα 14: Εννοιολογώντας

Για την κατανόηση και εμπέδωση όλων των νέων αντικειμένων και την ανάκληση των ήδη γνωστών, θα ασχοληθούν τα  παιδιά με ποικίλες ασκήσεις hangman, crosswords, quizzes.

Δραστηριότητα 15: Εννοιολογώντας 1/ Εφαρμόζοντας2
Τώρα που έχουν αποκτήσει πλούσιο λεξιλόγιο και δομές, μπορούμε να προχωρήσουμε στις δραστηριότητες:  B1, σελίδα 19, για εμπέδωση των νέων εννοιών,  C2, σελίδα 19, την 4Α (σελίδα 21) για την εφαρμογή όσων έχουν μάθει προκειμένου να αντιμετωπίσουν καθημερινές καταστάσεις. 

Δραστηριότητα 16: Εφαρμόζοντας δημιουργικά
Η δραστηριότητα Β, σελίδα 21 , είναι μια δημιουργική εφαρμογή που έχει σκοπό επιπλέον να ευαισθητοποιήσει τα παιδιά, να τα προτρέψει να ασχοληθούν με πράξεις αλληλεγγύης και κατανόησης του άλλου. Έτσι δεν περιορίζομαι μόνο στη διδασκαλία γνώσεων αλλά και ευαισθητοποίησης των παιδιών σε κοινωνικά θέματα.

Δραστηριότητα 17: Εφαρμόζοντας δημιουργικά
Το Writing (σελίδα 21) αποτελεί μια δημιουργική εφαρμογή των εννοιών που κατέκτησαν τα παιδιά.
Μπορεί να γίνει ομαδική εργασία (για να βοηθηθούν οι αδύνατοι μαθητές από τους δυνατούς), εργασία σε ζεύγη ή ατομική.

 Δραστηριότητα 18: Εφαρμόζοντας δημιουργικά
Οι δραστηριότητες Β, C, D στη σελίδα 22, δίνουν την ευκαιρία  στα παιδιά να εξοικειωθούν με την πλοήγηση στο διαδίκτυο και να δουν έμπρακτα μια από τις χρήσεις του (How to order things on-line), αν υπάρχει η δυνατότητα στην τάξη. Διαφορετικά, μπορούν  να δοθούν ως homework μόνο με την επίβλεψη των γονέων. Θα πρέπει να καταστήσουμε σαφές στα παιδιά ότι, όταν χρησιμοποιούν το διαδίκτυο, θα πρέπει να γίνεται αυτό με την παρουσία των γονέων, ώστε να μη διατρέξουν ποτέ κανένα κίνδυνο (Χρήση των νέων τεχνολογιών).

Αυτοαξιολόγηση: Check yourself
 Βασιλική Τσιτούρα
Σχολική Σύμβουλος
Καθηγητών Αγγλικής Φιλολογίας 
Περιφερειακής Ενότητας  Κοζάνης