Μεγάλη ήταν η προσέλευση και συγκινητικό το ενδιαφέρον των Καθηγητών Αγγλικής Φιλολογίας Πρωτ/θμιας και Δευτ/θμιας Εκπ/σης Ν. Κοζάνης στην ημερίδα που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη, 20/3/2008, ώρα 11.00΄π.μ. – 4.00΄μ.μ., στην αίθουσα του Νομαρχιακού Συμβουλίου στην Κοζάνη. Την ημερίδα διοργάνωσε η Σχολική Σύμβουλος Αγγλικής Ν. Κοζάνης, κ. Βασιλική Τσιτούρα, σε συνεργασία με την Ένωση Καθηγητών Αγγλικής Δυτικής Μακεδονίας. Η ημερίδα αφορούσε στη θεματική ενότητα «Παροχή ίσων ευκαιριών για μάθηση» και εστίαζε στη «Διδασκαλία της Αγγλικής σε μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες».
Οι εισηγήσεις περιλάμβαναν τα εξής θέματα:
1) «Providing equal opportunities for learning», δηλαδή «Παροχή ίσων ευκαιριών για μάθηση» με εισηγήτρια την κ. Βασιλική Τσιτούρα. Η Σχολική Σύμβουλος στην εισήγησή της διευκρίνισε ότι οι ίσες ευκαιρίες στη μάθηση διασφαλίζονται με το σεβασμό στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας κάθε μαθητή, την κοινωνικοπολιτισμική του προέλευση, τις εκπαιδευτικές του ανάγκες, τις γνώσεις, τα ενδιαφέροντά του. Τόνισε ότι σε επίπεδο τάξης αυτό διασφαλίζεται με την ανάπτυξη και εφαρμογή διαφορετικών στρατηγικών, μεθόδων και τεχνικών διδασκαλίας, ώστε να ανταποκρίνονται στον τρόπο μάθησης και στη νοητική ανάπτυξη κάθε μαθητή. Έδωσε μάλιστα παραδείγματα για τη δημιουργία ενός μαθησιακού περιβάλλοντος ευέλικτου, το οποίο να προσαρμόζεται στις ανάγκες και ιδιαιτερότητες κάθε μαθητή.
Σχετικά με την ένταξη των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες στις κανονικές τάξεις του σχολείου η σχολική σύμβουλος επεσήμανε την ανάγκη εφαρμογής της διαφοροποιημένης διδασκαλίας που επιτρέπει την «εναρμόνιση έργου και ικανότητας», ώστε να δίνεται η ευκαιρία σε κάθε μαθητή να διεκπεραιώνει επιτυχώς την εργασία του και να ενισχύεται η αυτοεκτίμησή του, απαραίτητος παράγοντας για την κατάκτηση της γνώσης. Τόνισε ότι είναι απαραίτητη η πληροφόρηση των εκπαιδευτικών σχετικά με τα χαρακτηριστικά των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες, η οποία πρέπει να συμπληρώνεται με την προσεκτική παρατήρηση της συμπεριφοράς κάθε μαθητή στην τάξη, τη συνεργασία όλων των εκπαιδευτικών του σχολείου με το Διευθυντή και τους ειδικούς επιστήμονες των υποστηρικτικών υπηρεσιών του εκπαιδευτικού συστήματος, και κυρίως με τους γονείς και κηδεμόνες του παιδιού.
2) «Ενδυνάμωση των γλωσσικών και επικοινωνιακών δεξιοτήτων στην ξένη γλώσσα» με εισηγήτρια την κ. Ελένη Γρίβα, Καθηγήτρια Αγγλικής Φιλολογίας, Λέκτορα του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας. Η κ. Γρίβα αναφέρθηκε στις αρχές που διέπουν τη σύγχρονη γλωσσοδιδακτική, στην ανάπτυξη γνωστικών στρατηγικών για την κατανόηση ποικίλων κειμενικών ειδών και υπέδειξε τρόπους ενδυνάμωσης των μνημονικών και γνωστικών στρατηγικών για την πρόσκτηση του λεξιλογίου.
Στη συνέχεια περιέγραψε τα προβλήματα των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες στην πρόσκτηση και παραγωγή λεξιλογίου στην Αγγλική γλώσσα και παρουσίασε δραστηριότητες – δοκιμασίες φωνημικής ενημερότητας/επίγνωσης. Αναφέρθηκε λεπτομερώς στη διδακτική προσέγγιση της δεξιότητας της ανάγνωσης , καθώς και στη διαδικασία και στα στάδια της γραπτής έκφρασης. Στο τέλος παρουσίασε ένα σχέδιο διδασκαλίας μιας ενότητας σύμφωνα με τις σύγχρονες τάσεις διδασκαλίας της ξένης γλώσσας, κατάλληλο για μαθητές με ή χωρίς μαθησιακές δυσκολίες.
3) « Μαθησιακές δυσκολίες, διάσπαση προσοχής, υπερκινητικότητα: Μελέτες περίπτωσης » με εισηγήτρια την κ. Αναστασία Αλευριάδου, Ψυχολόγο, Επίκουρο Καθηγήτρια του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας. Η κ. Αλευριάδου περιέγραψε τα προειδοποιητικά σημάδια των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες. Αναφέρθηκε ιδιαιτέρως στα προβλήματα των παιδιών στην ανάπτυξη της φωνημικής επίγνωσης, στην ασθενέστερη μνήμη στα φωνολογικά ερεθίσματα και στη λεκτική αντίληψη, στις δυσκολίες στην ανάγνωση λέξεων, στην ορθογραφία και γραμματική των λέξεων, καθώς και στην αριθμητική. Ακόμη έδωσε παραδείγματα αξιολόγησης της γραπτής έκφρασης. Στη συνέχεια περιέγραψε στρατηγικές για την αντιμετώπιση των δυσκολιών. Ιδιαιτέρως ασχολήθηκε με τη Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ), αλλά απάντησε και σε ερωτήσεις που υποβλήθηκαν από τους εκπαιδευτικούς σχετικά με το Σύνδρομο Down και τον Αυτισμό.